Developed in conjunction with Ext-Joom.com

Kleid Sportschuhe adidas schuhe adidas schuhe nike schuhe schmuck nike schuhe damen Taschen sonnenbrille Chaussure nike chaussure sport sac a main nike chaussure adidas chaussure lunette de soleil Vetement Chaussure adidas

שאלות ותשובות

הילדים בגן עוסקים במלאכות כמו לישה, ציור בגירים וצבעי מים ומשתתפים בהכנת האוכל. האם עבודות יצירה נוספות, כגון גזירה והדבקה וסוגים נוספים של יצירה אינם נהוגים כלל? למה?
המלאכות בהן עוסקים ילדי הגן קשורות לשלב המוטורי והרגשי ההתפתחותי בו הם נמצאים. כשהילדים לשים בצק הם עובדים עם חומר רך, חם, מקָרקֶע. זוהי עבודת גוף עמוקה, הנעשית בעמידה, תוך שימוש בכל הגוף על מנת ללוש וליצור בבצק. הילדים עוברים תהליך שלם ומלא, עם התחלה, אמצע וסוף. הם מכינים את העיסה, לשׁים את הבצק, מחכים שיתפח, צרים אותו לצורות, אופים ולבסוף אוכלים אותו בארוחת הבוקר.
גם הציור, מאפשר לילדים להביא מעצמם ולהביע את עצמם לגמרי לתוך דף ריק. לכל שלב התפתחותי ישנם צבעים מתאימים – בלוקי שעווה עבים ונוחים לאחיזה לצעירים וצבעים דקים יותר לבוגרים. הציור מאפשר הבעה של רגשות, החצנה של תחושות וחוויות, וחיבור טוב יותר לעולם הרגש.
לא נביא לגן חומרי יצירה מוגמרים. אנחנו מאמינים שזה גורם לגירוי עודף ומיותר. בגן אנחנו מנסים למתן ולרכך את חשיפת היתר בה עשויים להימצא הילדים. בד בבד, יצירה עם דבק, מספריים וטושים – קשורה במוטוריקה עדינה של הילד המפעילה את האינטלקט במקום להפעיל את הרצון והיצירתיות הבסיסים הנמצאים בכל ילד.

הצעצועים בגן עשויים בעבודת יד, מחומרים טבעיים כמו צמר טבעי, לבד ועץ וכן הרבה חומרים מהטבע הנמצאים במצבם הראשוני. במקביל, אין שימוש במשחקי קופסא, פלסטיק או חשיבה. מה המשמעות של המשחקיים הגולמיים עבור הילד?
ישנן שתי סיבות מרכזיות לכך שבגנים שלנו נהוגים יצירה ומשחק בחומרים טבעיים בלבד. ראשית, הילדים לא מקבלים צעצוע או חפץ "מוגמרים" או "עשויים" עד הסוף. צעצוע מוכן ומוגמר, לא מאפשר מקום ליצירתיות ודמיון. הילדים משתמשים במה שיש בגן - שולחנות, כיסאות, בדים ועוד, ליצור בכל יום משהו חדש ואחר. יריעת בד יכולה להיות ברגע אחד ים, או גלימה או גג של טירה.
סיבה נוספת היא שחומרים טבעיים, חמים, מאפשרים לילדים לשחק בהתאם לגילם, בפשטות. אנחנו מנסים להימנע מעודף גירויים של משחקים רועשים, צעקניים ומושכי תשומת לב. אנחנו מאמינים שמשחק הילדים צריך לנבוע מתוך השקט הפנימי של הילד מבלי להיות מוגבל בידי החפץ הקבוע בשבילו כיצד ומתי להפעילו.

ברב שעות היום הגננים אינם נוהגים להדליק את האור, ומשתמשים באור טבעי, גם ביום סגריר. מה משמעות השימוש באור ואי השימוש בו בגן?
אנחנו מנסים לתת לילדים מקום חם, עוטף, מרגיע ורך המנוגד לעולם הרועש והצבעוני. כך הם מתחברים טוב יותר לחושים שלהם ולעולמם הפנימי. ילדים רבים מרגישים שהם נרגעים באפלולית האינטימית שבגן. האור הטבעי שמגיע מהחלונות מספיק בשבילנו ובשביל ילדי הגן לאפשר את הדינמיקה שמתרחשת באותו הרגע בחלל הגן. אנחנו לא מרגישים שצריך אור ניאון חזק בשביל להתעורר.

בגן מסופרות אגדות, ואותה אגדה מסופרת מספר שבועות. האם האגדות מתאימות לגיל הילד? מדוע חוזרים על אותו הסיפור במשך מספר שבועות? איפה פוגשת האגדה את נפשו של הילד, והאם הוא יודע להתמודד איתה?
כמו בכל דבר בגן, גם הסיפור, המעגל, השירה או האגדה קשורים למערכת הריתמית (קצב פנימי) של הילד. הגננים לא מביאים משהו מהיר ומוכן וחד פעמי, אלא יש חשיבות רבה על החזרה על אותו הסיפור או השיר על מנת לעבור תהליך – הסיפור הוא משהו חדש בהתחלה, לאט הוא הופך למוכר עד שהוא מגיע למיצוי ואז ועוברים לסיפור הבא. הסיפורים מסופרים בעל פה ומשאירים מקום רב לדמיונו של הילד לגבי העלילה, הדמויות ומקום ההתרחשות.
תוכן הסיפור תלוי כמובן בגיל הילדים ובשלב הרגשי בו הם נמצאים. בסיפורים המסופרים לילדים הקטנים כמעט ואין דרמה והם עוסקים בעיקר בהבנת העולם ותהליכים טבעיים הקיימים בו. לקראת גיל חמש, הילדים מתחילים לעסוק בשאלות של טוב ורע ולהתמודד עם פחדים וחלומות – בשלב זה מסופרות אגדות (גם הן מסופרות בעל פה), שנותנות מקום לביטוי של תחושות פנימיות אלו. באגדות יש החצנה של טוב ורע והן מתארות באופן סיפורי מאבקים פנימיים המתחוללים בנפשו של הילד.

האם ישנה התייחסות לחגי ישראל? באיזה אופן הם באים לביטוי בגן? ובכלל, האם התכנים המועברים בגן קשורים לתכנים של משרד החינוך והמלצותיו לגיל הרך? באילו אמצעים אתם "מעבירים" תכנים לילדים?
תכנים רבים נלמדים ומועברים בגן, אך בדרך של חוויה ותחושה ולא בדרך של שינון ולמידה מובנית. הם לא ילמדו קריאה וכתיבה אך ילמדו על עונות השנה, על הטבע סביבנו וכמובן על חגי ומועדי ישראל. נעשית הרבה למידה אך היא "נסתרת מהעין", לא ניתן לכמת אותה ולמדוד אותה בסרגלים הרגילים בהם נמדדים ילדים היום במערכת החינוך. זו חווית למידה הקרובה ביותר לזו שהייתה נהוגה כאשר אנחנו היינו ילדים.
הלמידה תהיה חוויתית, בדרך של יציאה לטבע, של סיפור, במשחקים הקשורים לחג ובחגיגות וטקסים הנערכים בגן. בחנוכה למשל, יכירו הקטנים את סיפורי האור והחושך, ישחקו בסביבונים ויכינו נרות משעווה. לא נחשוף אותם בגיל זה לסיפורי מלחמות וטובים ורעים, כפי שהם באים לידי ביטוי בסיפורי החג. המסורת מאוד חזקה בגני הילדים שלנו. החגיגות נעשות ברובן בשיתוף הורים והגן נערך ומתכונן להן במשך תקופה ארוכה.

האם הגנים מוכרים ע"י משרד החינוך? והאם ישנו פיקוח על הגננים? האם שכר הלימוד בגן גבוה?
ברחובות שני גני ילדים. גן קטנים פרטי (גן אדמה) לגילאי שנתיים עד ארבע וגן בוגרים (גן אביב) לגילאי ארבע עד שש. גן הבוגרים מוכר על ידי משרד החינוך ונתון לביקורת ופיקוח של המשרד, בעיקר מבחינת בטיחות, תברואה ותקנים שונים. משרד החינוך מכיר בגן ובהתנהלות שבו ואינו מחייב לימוד תכנים כפי שמקובל בגנים אחרים. 
שכר הלימוד בגנים אינו גבוה מכל גן פרטי אחר בעוד שהתמורה בעדו גבוהה. חומרי היצירה טבעיים, האוכל מזין ובריא, הצוותים מונים אנשי חינוך והשכלה ועוד. לילדי גן החובה, ניתנת הנחה בשכר הלימוד לעומת גן הקטנים וילדי טרום חובה.

nike blazer adidas yeezy Chaussure adidas adidas nmd new balance femme chaussure de sport louboutin Air max adidas femme chaussure bateau Chaussure puma polo lacoste chaussure reebok Sac longchamp chaussure femme louis vuitton sac chaussure new balance nike air max femme nike roshe Sac louis vuitton puma chaussure