Developed in conjunction with Ext-Joom.com

Kleid Sportschuhe adidas schuhe adidas schuhe nike schuhe schmuck nike schuhe damen Taschen sonnenbrille Chaussure nike chaussure sport sac a main nike chaussure adidas chaussure lunette de soleil Vetement Chaussure adidas

הילד בחינוך וולדורף

אחד המפתחות לעקיפת בעיות רבות המלוות את ההורות היום היא הבנת התפתחותם של ילדים. אם נוכל להבין את טבעו של הילד הנגלה אט אט, נוכל לתת מענה לצורך האמיתי שלו בהתפתחות מאוזנת של חשיבה, גוף ורגשות.

למרות השוני הברור בין ילדים למבוגרים, נוטה התרבות בת ימינו לנהוג בהם כמבוגרים ממוזערים ולנסות לזרזם לאורך כל תקופת ילדותם. בעיות רבות מתעוררות מאחר שאיננו מבינים עד כמה רב השוני בין ילד בן שלוש לילד בן תשע, לנער או למבוגר. הורים רבים לוקחים למשל את כל ילדיהם לאותו סרט קולנוע, כדי לא לקפח אף אחד מהם, או שהם מנהלים עם בנם בן החמש שיחות מעמיקות הפונות אל תודעתו – משום ששטף דיבורו מטעה אותם לתרגמו כיכולת שליטה בפעולותיו בעתיד.

תסמונת הילד-המזורז באה לידי ביטוי בכל תחומי הפעילות היום. ברור, למשל, שגופם של ילדים אינו בשל דיו מבחינה פיסית, ובכל זאת אנו מנסים להאיץ את התפתחותו באמצעות הליכונים והתעמלות לתינוקות. מכנסי ג'ינס מעוצבים ובובות ברבי, תורמים לכניסתם המוקדמת מידי של ילדים לתוך עולם הלבוש, האיפור וההרזיה של בני הנעורים.

ברור שגם מבחינה רגשית ילדים אינם זהים למבוגרים. ילד קטן יחייך מבעד לדמעותיו כאשר ננסה להסיח את דעתו בפעילות נעימה כלשהי. בן הארבע המאושר בדרך כלל ניצב בניגוד חד למתבגר המלנכולי. כיצד חל המעבר משלב אחד לשני? ברור כי חיי הרגש הפנימיים מפתחים באופן הדרגתי את המורכבות והמרקם המוכרים לנו כמבוגרים, ובכל זאת מנסים הורים רבים לפתח את רגשות ילדיהם ואת המודעות לרגשותיהם באמצעות קריאה בשמם של רגשות, ביטויָים ואפילו תרגולם. אנו גם חושפים ילדים רכים למצבים שעוצמתם רבה מידי עבורם מבחינה רגשית – שימו לב, למשל, לילדים האומללים בקולנוע בפעם הבאה שתלכו לראות סרט!

ברור כי ילדים אינם חושבים כמו מבוגרים. הם יכולים להפתיע אותנו עם הכרזות מדהימות הן אודות אופן פעולתו של העולם, והן כהסבר כיצד קרה המעשה האסור שעשו. מחשבה הגיונית וכישורים של פתרון בעיות מתפתחים לאט. פעוטות בני שנה חסרים עדיין את היכולת של "קביעת האובייקט" ויחפשו חפץ במקום בו מצאו אותו פעמים אחרות בעבר ולא במקום בו ראו אותך מחביא אותו כעת. לילדים מתחת לגיל שש אין את היכולת אותה כינה פיאז'ה "חשיבה פעולתית קונקרטית". על פי מחקריו של פיאז'ה, חשיבה רציונאלית מתפתחת רק בגיל עשר או אחת עשרה. מחקרים טענו כבר מזמן כי יכולת החשיבה ההגיונית מתפתחת באופן הדרגתי עם גדילתו של הילד.כמבוגרים שכחנו את חווית החיים בעולם שהינו בלתי ליניארי ובלתי עוקב. אנו מתחילים לנהל שיחות הגיון עם ילדינו ברגע שהם מתחילים לדבר. אנו מנתחים איתם הכל, החל בהתנהגותם ובהשלכותיה וכלה בסיבות למליחותו של הים. ישנם אמנם בני חמש המפגישים כישרון מרשים לנהל שיחות שכאלה עם הוריהם – אבל הם למדו לעשות זאת מתוך חיקוי של סוג כזה של אינטראקציה עם הוריהם. ילדים קטנים אינם חושבים עדיין בצורה רציונאלית, ולהגיון יש יכולת השפעה קטנה בלבד על שינוי התנהגותם.

אנו גם פורשים בפני הילדים הסברים מדעיים ארוכים בתור תשובות לשאלותיהם. התנסות בחוויה ישירה או הצגתו של דימוי היכול לחיות ולפעול בדמיונם יתאימו יותר ויהיו מובנים פי כמה עבורם. ניתן להשמיל מתן הסברים רציונאליים להאכלתו של ילד רעב באבנים במקום בלחם. כאשר ילדים קטנים שואלים שאלות כמו "מדוע השמש זורחת?" הם תוהים אודות מטרת התופעה, לא אודות אופן התרחשותה, ומפיקים תועלת רבה יותר מתשובה דוגמת "כדי לחמם אותנו וכדי שהעשבים והפרחים יצמחו" מאשר הרצאה שלמה על תרמודינאמיקה.

"אופן התבוננות בהתפתחותם של ילדים: ילדים אינם מבוגרים קטנים"
מתוך הינך המורה הראשון של ילדך, מאת רחימה בולדווין דאנסי
בהוצאת העמותה לקידום החינוך האנתרופוסופי ברמת גן

nike blazer adidas yeezy Chaussure adidas adidas nmd new balance femme chaussure de sport louboutin Air max adidas femme chaussure bateau Chaussure puma polo lacoste chaussure reebok Sac longchamp chaussure femme louis vuitton sac chaussure new balance nike air max femme nike roshe Sac louis vuitton puma chaussure